CONTACT

De betekenis van de employee journey

employee journey May 09, 2024
Betekenis Employee Journey

In de wereld van HR is de term "employee journey" steeds vaker te horen. Maar wat betekent dit eigenlijk? Waarom is het zo belangrijk om deze medewerkersreis goed in kaart te brengen? En wat is de #1 tekortkoming van de standaard aanpak?

Wat is een employee journey?

De employee journey, of medewerkersreis, verwijst naar de reis die een medewerker aflegt binnen een organisatie, vanaf het allereerste contact tot het vertrek. Het omvat alle ervaringen en interacties die een collega opdoet. 

Het is ook niet alleen een ‘HR-ding’. Alle afdelingen en alle medewerkers hebben impact en invloed op een positieve employee journey. Van de recruiters in de wervingsperiode, leidinggevenden om ontwikkeling te stimuleren en directe collega’s om goed mee samen te werken.

Vanuit HR kun je een eerste aanzet doen zodat medewerkers de hele periode positief ervaren. Hierbij is het belangrijk dat alle stappen aansluiten bij waar jouw organisatie voor staat en dat wat je laat zien aan de buitenwereld ook de interne realiteit is.  

In deze blog kijken we naar de verschillende fases, waarom de employee journey belangrijk is én de #1 tekortkoming van de employee journey.

De 4 fasen van de employee journey

  1. Werving en selectie: Het begint allemaal met het aantrekken van geschikte kandidaten en het kiezen van de beste match. Dit gaat over het uitzetten van vacatures, het voeren van sollicitatiegesprekken en het contract laten tekenen.

  2. Onboarding: Yes! Het is gelukt om een nieuwe collega aan te nemen. Nu is het belangrijk om te zorgen dat de indruk die gewekt is tijdens de wervingsperiode overeenkomt met wat iemand ervaart tijdens het werk zelf. De eerste 90 dagen zijn cruciaal om een positieve indruk achter te laten. Dit betekent niet alleen dat mensen direct aan het werk kunnen, maar ook dat zij goed ingewerkt worden in de cultuur.

  3. Ontwikkelen & behouden: De langste periode (als het goed is…) is de periode van het ontwikkelen en het behouden van mensen. Hier vallen nog allerlei sub thema’s onder zoals waardering bieden, een goede werk-privé balans, beloning et cetera. In deze fase wil je dat mensen het beste uit zichzelf halen in een omgeving waarin dit mogelijk is.

  4. Offboarding: Tot slot biedt de offboarding fase een moment van reflectie en heeft als doel om te zorgen dat mensen als ambassadeur jouw organisatie verlaten. Het liefst weet je in eerdere periode natuurlijk al wat de reden is waarom iemand weg wil en wat je daarvan kunt leren. Mocht dat niet gelukt zijn, dan is het cruciaal om een exitgesprek te voeren.  

Waarom is de employee journey belangrijk?

Een positieve employee journey is essentieel om collega’s aan te trekken, te behouden en te ontwikkelen. Door elke fase van de medewerkersreis in kaart te brengen en te optimaliseren, kun je de betrokkenheid van medewerkers vergroten, de productiviteit verhogen en een positieve bedrijfscultuur ontwikkelen. Het belang hiervan blijkt uit onder andere deze cijfers:

  • 64% van de medewerkers geneigd is om binnen het eerste jaar een nieuwe baan te zoeken als hun onboardingervaring negatief is

  • 1,8 miljoen mensen zijn in Nederland in 2023 veranderd van baan. Dit is het hoogste aantal ooit en een stijging van 23% t.o.v. het jaar ervoor. Het risico is dat je dan weer nieuwe medewerkers moet werven. Gemiddeld kost het werven van een nieuwe medewerker 4.494 euro.
  • Langdurend verzuim door stress gerelateerde klachten is in 2023 met 11% gestegen. Deze medewerkers zijn gemiddeld 260 dagen niet aan het werk. Dit is een kostenpost van € 97.200 per medewerker (naast de ellende voor de medewerker zelf). 

Waarin komt de employee journey tekort? 

De #1 tekortkoming in deze aanpak is dat er weinig oog is voor de verschillen tussen mensen. Ieder mens maakt ondertussen zijn of haar eigen reis door, met pieken en dalen. Mensen zitten in verschillende levensfases en kijken daardoor anders naar werk. En mensen zijn ook verschillend in hoe ze denken, hoe ze het beste werken en waar ze hun energie vandaan halen. Door meer rekening te houden met ieders human journey kun je de employee journey optimaliseren.

Waar start je met de employee journey in kaart brengen?

Door dit proces goed ingeregeld te hebben, hoef je niet steeds het wiel uit te vinden. Maar hoe pak je dit praktisch aan? Download het gratis e-book The Next Level Employee Journey Checklist. In dit document vind je uitleg per fase, een checklist en een stappenplan. 

Wil je direct aan de slag? Volg dan de online cursus Employee Journey inclusief digitaal werkboek

Gratis webinar Employee Journey 2.0

Ontdek de 4 onmisbare factoren om medewerkersĀ te behouden tijdens deze sessie. Elke tweede dinsdag van de maand live te volgen!

Ja, ik meld mij aan!

GratisĀ Employee Journey Checklist

Wil je aan de slag met de employee journey in jouw organisatie? Vraag de gratis Employee Journey Checklist aan inclusief tips en stappenplan per fase.

Je ontvangt het e-book direct in je inbox.