Doorgroeimogelijkheden anders aanpakken? Drie praktische tips
Dec 02, 2024“Die nieuwe generatie wil gelijk snel doorgroeien, maar laat ze eerst maar eens meters maken.” of “Doorgroeien kan bij ons niet.” Dit soort uitspraken hoor ik de laatste tijd steeds vaker. Ambitieuze medewerkers willen zich ontwikkelen, terwijl organisaties soms worstelen met het bieden van de juiste kansen. Begrijpelijk, maar niet zonder gevolgen. Als je de ambitie van je collega’s afkapt, loop je het risico dat ze zich niet gehoord voelen en na korte tijd alweer vertrekken. Dat is zonde, want de wens om door te groeien laat zien dat ze gemotiveerd zijn en willen investeren in zichzelf én daarmee ook in jouw organisatie.
Het goede nieuws? Er zijn altijd mogelijkheden om doorgroeien mogelijk te maken. Je hoeft het alleen op een andere manier te benaderen. In dit artikel deel ik drie tips om anders naar doorgroeimogelijkheden te kijken en deze praktisch toe te passen.
1. Maak duidelijk wat wel en niet kan
Het is cruciaal om duidelijk te zijn over de mogelijkheden binnen jouw organisatie. Niets is frustrerender voor een medewerker dan te moeten gissen naar waar ze aan toe zijn. Door duidelijk te communiceren:
- Welke doorgroeipaden er wel of niet zijn (en hoe dat praktisch werkt: moet je bijvoorbeeld opnieuw solliciteren voor een rol?)
- Wat er wél mogelijk is, ook als bepaalde rollen of functies niet direct beschikbaar zijn
- Hoe de persoonlijke doelen bijdragen aan de missie van de organisatie
Zeg nooit “nee” op een ambitie, maar bied context en perspectief. Laat zien wat iemand wél kan doen om te groeien, al is dat op een onverwachte manier. Lees hier meer over bij punt twee en punt drie.
2. Stimuleer de ambitie en onderzoek de échte vraag achter ‘doorgroeien’
Wil iemand doorgroeien? Vraag door. Waar komt deze wens vandaan? Vaak gaat het niet alleen om een nieuwe titel, maar zit er meer achter.
- Gaat het om het ontwikkelen van specifieke vaardigheden (bijvoorbeeld omdat iemands talent daar ligt)?
- Is het een verlangen naar meer verantwoordelijkheid?
- Of speelt verveling een rol, en is er behoefte aan nieuwe uitdagingen?
Door te begrijpen wat écht belangrijk is voor je medewerker, kun je gerichter inspelen op hun wensen. Soms ligt de oplossing in een nieuwe training, een tijdelijk project of simpelweg in meer erkenning.
3. Doorgroeien is niet hetzelfde als promotie maken
Doorgroeien wordt vaak geassocieerd met “verticale” promoties op de managementladder, maar horizontale doorgroei is minstens zo waardevol. Het draait hierbij om bredere ontwikkeling en het verkennen van nieuwe rollen, thema’s of vakgebieden in de organisatie.
Denk aan:
- Het deelnemen aan een projectgroep op een specifiek thema over bijvoorbeeld MVO of inclusie. En daarin de lead pakken als iemand bijvoorbeeld richting een leiderschapsrol wil.
- Meelopen met een collega in een andere functie om te kijken of die rol eigenlijk veel beter bij iemand past. Bijvoorbeeld een receptionist die heel goed is in sales of de consultant die toch veel beter is in projectmanagement.
- Het opstarten van een experiment om iets nieuws op te zetten. Denk hierbij aan het uitwerken van een nieuwe dienst, product of proces. Maak het simpel en voor een korte periode. Geef iemand een % van de werktijd om hiermee aan de slag te gaan.
Deze aanpak zorgt niet alleen voor persoonlijke groei, maar ook voor meer flexibiliteit en innovatie binnen je team. Het laat zien dat je medewerkers waardeert en hen de ruimte biedt om te ontdekken en te experimenteren.
Hoe pakt jouw organisatie doorgroeimogelijkheden aan?
Het sleutelwoord bij doorgroeimogelijkheden is creativiteit. Niet elke organisatie heeft een uitgebreid carrièrepad, maar door openheid, een luisterend oor en andere groeiopties aan te bieden, kun je medewerkers inspireren en betrokken houden. Ja, ook de jonge generatie!
Het thema Groei is onderdeel van de Human Journey-methode. Op dinsdag 7 januari geef ik om 9.30 uur een gratis webinar waarin we aan de slag gaan om de employee journey van jouw organisatie te verbeteren. Tijdens deze sessie staan we ook stil bij dit thema.
Webinar: Employee Journey 2.0
In deze webinar leer je hoe je de employee journey in jouw organisatie kunt verbeteren met de Human Journey-methode, die diepgaand inzicht biedt in de behoeften van medewerkers. De volgende sessie is op dinsdag 7 januari 2025.
Gratis Employee Journey Checklist
Je ontvangt het e-book direct in je inbox.