CONTACT

Employee Journey in kaart brengen? Volg deze 7 tips

employee journey Jul 17, 2024
Employee journey in kaart brengen

Wil je de employee journey van jouw organisatie in kaart brengen? Dan is het goed om te weten waar je moet beginnen. Een goedlopende employee journey levert je namelijk meer tijd en meer betrokken collega's op. In dit artikel deel ik 7 tips om de employee journey in kaart te brengen. 

De employee journey, of medewerkersreis, verwijst naar de reis die een medewerker aflegt binnen een organisatie, vanaf het allereerste contact tot het vertrek. Het omvat alle ervaringen en interacties die een collega opdoet. Er is altijd al een employee journey maar door de stappen bewust in kaart te brengen kun je ervoor zorgen dat de employee experience in alle fases aansluit bij wie je wilt zijn als werkgever.

7 tips om de employee journey in kaart te brengen

 

Tip #1: Breng de huidige projecten, programma's en processen in kaart

Vaak doe je al veel, maar is het niet voldoende gecommuniceerd of in kaart gebracht. Begin met inventariseren wat je al doet en plaats dit in de verschillende fases van de employee journey.

Tip #2: Stel vragen aan je huidige medewerkers

De beste inzichten komen van de medewerkers zelf. Hoe ervaren zij de fases van werving tot offboarding? Wat gaat goed en wat kan beter?

Tip #3: Maak versies per employee persona

Een one-size-fits-all aanpak werkt niet. Verschillende medewerkers hebben verschillende behoeften. Maak daarom gepersonaliseerde journeys.

Tip #4: Zorg dat het past bij jullie waarden en de employee journey consistent is

Zorg dat wat je extern communiceert overeenkomt met de interne realiteit. Duidelijke kernwaarden helpen bij het maken van keuzes in de employee journey. 

Tip #5: Maak een interne en externe variant van de employee journey

Maak verwachtingen duidelijk. Dit is geen HR-ding: meerdere mensen hebben invloed op hoe iemand jouw organisatie ervaart. In de interne variant deel je wie wanneer waar verantwoordelijk voor is. In de externe variant deel je wat een (nieuwe) medewerker kan verwachten.

Tip #6: Stel verbeter-prioriteiten op basis van gewenste resultaten

Je kunt natuurlijk veel dingen organiseren omdat jij dat leuk vindt, maar... heeft dat ook effect op de medewerkersbeleving? Kijk waar de pijn ligt (bijvoorbeeld hoog verzuim) en start daar...

 

Tip #7: Organiseer inspiratiesessies om collega's te betrekken

Zo zorg dat je het echt beklijft en onderdeel wordt van de organisatiecultuur. En het vergroot je eigen zichtbaarheid!

 

Webinar Employee Journey 2.0

In deze webinar van 60 minuten ontdek je hoe je de employee journey in jouw organisatie kunt verbeteren. Maak kennis met de Human Journey-methode die je helpt om diepgaand inzicht te krijgen in de behoeften van jouw diverse medewerkers. Aan het einde van deze sessie formuleer je concrete actiepunten die je direct kunt toepassen om talent te behouden. De volgende sessie is op dinsdag 29 april om 9.30 uur. 

Schrijf je gratis in!

Gratis Employee Journey Checklist

In de checklist vind je praktische tips, uitleg per fase (van werving tot offboarding) en gerichte vragen om te bepalen wat goed gaat in jouw organisatie en waar de kansen liggen, zodat je de juiste focuspunten hebt om een aantrekkelijke werkgever te worden.

 

Je ontvangt het e-book direct in je inbox.