CONTACT

De 5 (-1) liefdestalen op de werkvloer

inclusie Apr 16, 2024
Liefdestalen op de werkvloer

Wat als we de liefdestalen zouden toepassen op de plek waar we veel tijd doorbrengen: de werkvloer? Positieve en veilige onderlinge relaties tussen collega’s zijn belangrijk voor organisatiesucces. Een belangrijke manier om relaties op te bouwen is om elkaar te waarderen. Alleen niet iedereen voelt zich op dezelfde manier gewaardeerd. 

In deze blog gaan we dieper in op de 5 liefdestalen, hoe je deze omzet in een werkcontext en drie tips om hier praktisch mee aan de slag te gaan vanuit je rol als HR-professional, leidinggevende en collega. 

Wat zijn de 5 liefdestalen volgens relatietherapeut Gary Chapman?

  • Positieve woorden: complimenten geven, je waardering uitspreken en positieve feedback geven.
  • Tijd en aandacht: tijd vrijmaken om quality time door te brengen. Bijvoorbeeld door samen activiteiten te ondernemen, diepgaande gesprekken te voeren of gewoon samen te zijn zonder afleidingen (ook geen telefoon...).
  • Cadeaus: fysieke symbolen van liefde. Het gaat niet zozeer om de waarde van het cadeau (of soms ook wel), maar vooral om het gebaar en de moeite die erin gestoken is.
  • Dienstbaarheid: hulp bieden is ook een manier om liefde te tonen. Dit kan variëren van het helpen met taken tot het bieden van praktische ondersteuning.
  • (Respectvolle) lichamelijke aanraking: Dit omvat fysieke genegenheid zoals knuffels, kussen, hand vasthouden en andere vormen van lichamelijk contact. Alles binnen elkaars grenzen uiteraard.

Hoe vertaalt dit zich op de werkvloer?

  • Positieve woorden: Deze mensen waarderen complimenten, soms 1-op-1 of juist in een groep (houd hier goed rekening mee). Het draait om oprechte waardering uitspreken en positieve feedback geven. Een simpel ‘goed gedaan’ of een compliment geven is vaak al voldoende. Blijf hierin oprecht (je hoeft niet elke mail met “je bent een topper” te starten) en geef ook eens een compliment als iets niet gelukt is, maar die persoon het wel heeft geprobeerd.
  • Tijd en aandacht: Deze mensen waarderen (team)activiteiten, tijd met elkaar doorbrengen en een goed gesprek vanuit oprechte interesse voeren. Neem eens de tijd om echt te vragen hoe het met iemand gaat of organiseer een leuke activiteit als een team een mooi succes heeft behaald.  
  • Cadeaus: Deze mensen waarderen cadeaus, een fysieke uiting van liefde. Het gaat niet zozeer om het cadeau zelf, maar om de aandacht die je geeft. Zorg ervoor dat het past bij die persoon. Geef geen “maak-je-eigen-bier-kit” aan iemand die geen alcohol drinkt en geen bungeejump aan iemand met hoogtevrees.
  • Dienstbaarheid: Deze mensen waarderen het als ze geholpen worden. Ze willen er liever niet om vragen, dus kom zelf met praktische en concrete suggesties. Bijvoorbeeld, zal ik die presentatie van je overnemen? Of ik heb tijd over, waar kan ik je bij helpen vandaag? Een praktische tip: stel eens deze drie vragen als iemand te veel op het bordje heeft liggen: Moet dit echt? Moet dit nu? Moet jij dit doen?
  • En ja… uhm fysieke aanraking. Vandaar de “-1” in de titel van deze blog. We hebben geen ruimte in deze blog om grensoverschrijdend gedrag aan te pakken. Wees je ervan bewust dat niet iedereen zit te wachten op drie kussen (gelukkig is dat sinds corona al een stuk minder, aldus mijn persoonlijke mening) en dat een schouderklopje geven ook zonder aanraking kan. Je hebt genoeg werkliefde te geven met de eerste vier liefdestalen, dus laten we het daarbij houden!

Hoe kun je dit toepassen?

Leuk dit, maar wat kan ik hiermee? Het helpt je om te ontdekken wat jij belangrijk vindt om werkplezier en waardering te ervaren én je beseft je dat andere mensen dit wellicht anders ervaren. 3 praktische toepassingen:

  1. Vraag aan je (directe) collega’s hoe zij graag feedback en complimenten willen ontvangen (in een groep of juist 1-op-1?). Maak je ze blij met een woordje, een passend cadeau of een goed gesprek?
  2. Probeer eens wat uit. Je kunt natuurlijk nooit iedereen pleasen en we hoeven echt niet elkaars grote liefde te zijn. Maar varieer in hoe je successen viert, hoe je iemand feedback geeft, hoe je iemand een compliment geeft of hoe je iemand helpt.
  3. Check eens bij jezelf in. Als jij het zelf super leuk vindt om cadeautjes geven en je geeft je collega’s steeds iets leuks, maar je krijgt helemaal geen reactie terug, dan kan het zijn dat deze mensen liever positieve woorden of hulp krijgen. Of als jij verwacht dat je bij ieder ding dat je doet een compliment krijgt, en die ander totaal geen waarde hecht aan positieve woorden, dan kun je je eigen verwachtingen bijstellen...

Het mooie van deze inzichten is dat je ziet dat iedereen verschillend is en dat deze werk-liefdestalen generatie, gender, cultuur, leeftijd en levensfase overstijgend zijn. 

Gratis webinar Employee Journey 2.0

Ontdek de 4 onmisbare factoren om medewerkersĀ te behouden tijdens deze sessie. Elke tweede dinsdag van de maand live te volgen!

Ja, ik meld mij aan!

GratisĀ Employee Journey Checklist

Wil je aan de slag met de employee journey in jouw organisatie? Vraag de gratis Employee Journey Checklist aan inclusief tips en stappenplan per fase.

Je ontvangt het e-book direct in je inbox.