CONTACT

Hoe bouw je een succesvolle employee journey? 8 do’s & don’t’s

employee journey Aug 20, 2024
Employee Journey

Een goedlopende en positieve medewerkersreis is cruciaal voor het succes van elke organisatie. Het zorgt niet alleen voor meer tijd doordat je niet telkens het wiel opnieuw hoeft uit te vinden, maar maakt je ook een aantrekkelijke werkgever. Bovendien leidt een goed doordachte medewerkersreis tot meer betrokkenheid, doordat medewerkers positieve ervaringen opdoen in alle fases. Hoe pak je dit concreet aan? Ontdek enkele do’s & dont’s per fase:

Werving & Selectie

Geef persoonlijke feedback, ook als iemand niet uitgenodigd wordt voor een gesprek

Het kan verleidelijk zijn om een (automatische) afwijzingsmail te sturen zonder verdere toelichting, maar dit is een gemiste kans om een positieve indruk achter te laten. Kandidaten die de moeite nemen om te solliciteren verdienen oprechte feedback. Dit helpt hen niet alleen in hun verdere loopbaan, maar versterkt ook het imago van jouw organisatie.

Alleen focussen op de cultural fit

Hoewel cultural fit belangrijk is, mag het niet de enige factor zijn bij het maken van een keuze. Door te sterk te leunen op dit criterium loop je het risico om diversiteit te missen en een eenzijdig team te creëren. Richt je in plaats daarvan op competenties, potentie en hoe iemand jouw team kan aanvullen, niet alleen op persoonlijke “klik”.

Onboarding

Een contactmoment tussen het tekenen van het contract en de eerste werkdag

De periode tussen het tekenen van het contract en de eerste werkdag is een tijd waarin enthousiasme kan vervagen als er geen contact is. Een simpele actie, zoals een welkomstmail, een kaartje of een kort telefoontje, zorgt ervoor dat nieuwe collega’s zich welkom voelen, nog voor ze officieel beginnen.

Niet vragen naar feedback

Nieuwe mensen brengen belangrijke inzichten met zich mee die als je eenmaal in een bepaalde cultuur werkt niet meer ziet. Vraag dus actief om feedback tijdens de onboarding. Dit gaat zowel over of de realiteit aansluit bij de verwachtingen die zijn geschept als over wat voor ideeën deze persoon heeft om de organisatie te verbeteren. Stel bijvoorbeeld de vraag: wat heeft jou verbaasd in de eerste 90 dagen?

Ontwikkelen & Behouden

Toon oprechte interesse in de mens achter de medewerker

Medewerkers willen zich gezien en gewaardeerd voelen, niet alleen om wat ze bijdragen aan het werk, maar ook om wie ze zijn als persoon. Dit kan simpelweg door regelmatig persoonlijk contact te hebben, het vieren van mijlpalen, of door hen te ondersteunen bij hun persoonlijke doelen. Deze oprechte interesse draagt bij aan een sterker gevoel van betrokkenheid.

Alleen ontwikkelingsmogelijkheden bieden voor specifieke doelgroepen, zoals managers of sales

Ontwikkeling moet voor iedereen toegankelijk zijn, ongeacht hun functie of positie. Wanneer ontwikkelingsmogelijkheden alleen worden geboden aan specifieke groepen, creëert dit een gevoel van ongelijkheid en demotivatie onder de rest van de collega’s. Investeer in ontwikkelingsprogramma's die alle medewerkers de kans geven om te groeien.

Offboarding

Het niet tot een exitgesprek laten komen, maar eerder weten wat er bij iemand speelt

Een exitgesprek zou niet de eerste keer moeten zijn dat je hoort waarom een medewerker vertrekt. Regelmatig inchecken, luisteren naar hun behoeften en zorgen, en proactief handelen kan ervoor zorgen dat je problemen aanpakt voordat ze leiden tot vertrek. Dit niet alleen zorgt voor een hogere retentie, maar ook voor een betere werkomgeving.

Mensen zonder afscheid laten gaan

Het lijkt vanzelfsprekend, maar goed afscheid nemen is belangrijk. Dit versterkt niet alleen de band met de vertrekkende medewerker, maar laat ook een positieve indruk achter bij de rest van het team. Hierdoor zorg je dat mensen ambassadeur van jouw organisatie blijven en jou als werkgever promoten.

Het belang van een succesvolle employee journey

Elke fase van de employee journey biedt unieke kansen om de relatie met medewerkers te versterken. Door de bovenstaande do’s en don’ts in gedachten te houden, bouw je aan een werkomgeving waar medewerkers zich gewaardeerd voelen, zich kunnen ontwikkelen en trots zijn om deel van uit te maken. Uiteindelijk leidt dit tot minder ad hoc werk, lagere verloopcijfers en meer ambassadeurs.

Online training 'Een succesvolle Employee Journey in 4 stappen' 

Nieuwsgierig naar de andere do’s & dont’s en een praktische manier om de employee journey in kaart te brengen? Start direct met de online training Een succesvolle Employee Journey in 4 stappen. Dit levert het jou op:

  • Tips en stappenplanen voor alle fases van werving tot offboarding
  • Invulbaar werkboek om de medewerkersreis in kaart te brengen
  • Tips over hoe je de employee journey intern en extern communiceert
  • Je kunt mij 24/5 contacten bij vragen of verzoek om voorbeelden

Ga direct aan de slag!

Gratis webinar Employee Journey 2.0

Ontdek de 4 onmisbare factoren om medewerkers te behouden tijdens deze sessie. Elke tweede dinsdag van de maand live te volgen!

Ja, ik meld mij aan!

Gratis Employee Journey Checklist

Wil je aan de slag met de employee journey in jouw organisatie? Vraag de gratis Employee Journey Checklist aan inclusief tips en stappenplan per fase.

Je ontvangt het e-book direct in je inbox.